Wydatek ponad 15.000 zł opłacony gotówką
Kontrahent wystawił fakturę na kwotę 20.000 zł za zakup towarów, którą wpisano do księgi podatkowej. Następnie podatnik opłacił ją w całości gotówką. Jakich zapisów należy dokonać w księdze w związku z wyłączeniem wydatku z kosztów podatkowych (zmniejszeniem kosztów)?
Podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji zawartej pomiędzy przedsiębiorcami, o jednorazowej wartości przekraczającej 15.000 zł (lub równowartość tej kwoty):
1) została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub
2) została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT, tzw. białej liście - przy dostawie towarów lub świadczeniu usług, potwierdzonych fakturą, dokonanych przez dostawcę towarów lub usługodawcę zarejestrowanego na potrzeby VAT jako podatnik czynny, lub
3) pomimo zawarcia na fakturze wyrazów "mechanizm podzielonej płatności" zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT, została dokonana z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności.
Stanowi tak art. 22p ust. 1 ustawy o pdof.
Zatem w sytuacji przedstawionej w pytaniu, gdy podatnik wpisał do księgi w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" wydatek na zakup towarów w kwocie 20.000 zł, powinien wyksięgować go w miesiącu opłacenia go gotówką. Zgodnie z § 11 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 22p ustawy o pdof, dokonuje się poprzez wpisanie kwoty zmniejszenia ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym. W myśl § 11 ust. 3 rozporządzenia, podstawą zapisu w księdze jest wtedy dokument zawierający m.in.:
a) datę wystawienia dokumentu oraz miesiąc, w którym dokonuje się zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów,
b) wskazanie faktury, umowy albo innego dokumentu, stanowiących podstawę do zaliczenia kosztu do kosztów uzyskania przychodów,
c) wskazanie kwoty, o którą podatnik zmniejsza koszty uzyskania przychodów,
d) podpis osoby sporządzającej dokument.
Trzeba pamiętać, że dokonane zmniejszenie kosztów może mieć wpływ na wartość spisu z natury. Jak stanowi § 26 ust. 5 rozporządzenia, wartość spisu z natury pomniejsza się o kwotę, o którą podatnik zmniejszył koszty uzyskania przychodów lub zwiększył przychody na podstawie art. 22p ustawy o pdof, jeżeli zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów lub zwiększenie przychodów związane było z zaliczeniem do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów (półfabrykatów), produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, objętych tym spisem. Pomniejszenia dokonuje się o tę część kwoty zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów lub zwiększenia przychodów, która przypada na towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby (półfabrykaty), produkcję w toku, wyroby gotowe, braki i odpady, objęte tym spisem.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|