Likwidacja wyposażenia
W 2019 r. zakupiłam laptop i ujęłam go jako wyposażenie bezpośrednio w kolumnie 13 księgi podatkowej "Pozostałe wydatki" oraz wpisałam do ewidencji wyposażenia. Czy w związku z przekazaniem go do likwidacji powinnam skorygować koszty podatkowe i zapisy w tej ewidencji?
W 2019 r. kupując składnik majątku spełniający definicję środka trwałego, lecz o wartości początkowej nieprzekraczającej 10.000 zł, można było odpisać go bezpośrednio w koszty w księdze podatkowej w dacie oddania do używania (zapis w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki"), jednocześnie jeśli wartość ta przekraczała 1.500 zł, trzeba było wpisać go do ewidencji wyposażenia prowadzonej wtedy wraz z księgą podatkową. Z dniem 1 stycznia 2020 r. zniesiono obowiązek prowadzenia ewidencji wyposażenia. Nie przewiduje jej obowiązujące od tego dnia rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Podatniczka, zamierzając w 2021 r. zlikwidować wyposażenie (laptop), nie powinna wyksięgowywać jego wartości z kosztów uzyskania przychodów. Nie dokonuje się w związku z tym zdarzeniem żadnych zapisów w księdze podatkowej - chyba że likwidacja wiązać się będzie z poniesieniem dodatkowych kosztów, które trzeba będzie wpisać do kolumny 13 księgi.
Wyposażenia tego nie należy także usuwać z ewidencji wyposażenia. Jak wskazano wcześniej, od 2020 r. podatnicy prowadzący księgę podatkową nie są zobligowani do prowadzenia ewidencji wyposażenia. Oznacza to brak obowiązku jej uzupełniania.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|