Likwidacja przeterminowanych towarów spożywczych
Prowadzę sklep. Czy artykuły spożywcze, którym minie termin przydatności do spożycia, mogę spisać w koszty w księdze podatkowej?
Poniesione w związku z działalnością gospodarczą straty w towarach mogą stanowić koszty podatkowe, jeśli nie wystąpiły z powodu zaniedbań przedsiębiorcy czy jego nieracjonalnego działania i zostaną właściwie udokumentowane.
Podatnik nabyte towary ujął w księdze podatkowej w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". W momencie ich przeterminowania i decyzji o ich likwidacji przestają one spełniać definicję towarów handlowych. Ich wartość należy wyksięgować z kolumny 10 księgi ze znakiem (-) lub na czerwono.
Wydatek poniesiony na zakup towarów może stanowić koszt uzyskania przychodów, bowiem towary te zostały zakupione w celu osiągnięcia przychodów z ich sprzedaży i co do zasady ich likwidacja nie jest skutkiem zaniedbań podatnika. Dlatego po wyksięgowaniu wydatku na zakup towarów, które uległy przeterminowaniu, z kolumny 10 może nastąpić jego ujęcie w księdze podatkowej w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" (zapisu można dokonać w tym samym wierszu). Przy czym datę tego zapisu wyznacza dzień fizycznej likwidacji towarów.
Należy pamiętać, że nie można ująć wydatków na zakup towarów w kolumnie 13 bez ich uprzedniego wyksięgowania z kolumny 10 - wtedy bowiem byłyby uwzględnione w kosztach dwukrotnie.
Straty w towarach muszą zostać odpowiednio udokumentowane. Może temu służyć protokół sporządzony przez podatnika, który zawierać będzie m.in. datę likwidacji, jej przyczynę, wartość straty. Dokument ten powinien spełniać wymogi określone w § 11 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Będzie on stanowił podstawę do przeksięgowania kosztu z kolumny 10 do 13.
Przykład Podatnik handluje artykułami spożywczymi. W sierpniu 2021 r. przeterminowała się część zakupionych przez niego towarów o wartości 500 zł. Na okoliczność ich likwidacji z dniem 31 sierpnia 2021 r. podatnik sporządził protokół wyjaśniający przyczyny i okoliczności likwidacji. Na podstawie protokołu pod datą 31 sierpnia 2021 r. podatnik wpisał kwotę (-) 500 zł w kolumnie 10 księgi "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" i jednocześnie w tym samym wierszu ujął kwotę 500 zł w kolumnie 13 księgi "Pozostałe wydatki". |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|