Skutki przekazania towarów handlowych na ekspozycję
Prowadzimy sklep. Przekazujemy część zakupionych towarów na ekspozycję sezonową, w witrynie sklepu. Zdarza się, że ze względu m.in. na działanie promieni słonecznych czy zakurzenie towary te nie nadają się już do sprzedaży. Czy koszt zakupu towarów przekazanych na ekspozycję należy wyksięgować z kolumny 10 księgi podatkowej "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu"?
Wydatki poniesione na zakup towarów handlowych ujmuje się w kolumnie 10 księgi podatkowej "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Przy czym towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym. Tak wynika z § 3 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544). W momencie zakupu towarów spełniają one przytoczoną definicję. Ich wartość może figurować w kolumnie 10 do czasu, gdy przestaną tę definicję spełniać.
Jeżeli już w momencie przekazania towarów na ekspozycję Czytelnicy uznają, że towary te nie będą wystawiane do sprzedaży, powinni w tej dacie przeksięgować ich wartość z kolumny 10 do kolumny 13 księgi "Pozostałe wydatki" jako koszty reklamy. Wartość towarów przekazanych na ekspozycję należy wówczas wpisać w kolumnie 10 ze znakiem minus i w tym samym wierszu wpisać ją w kolumnie 13 księgi ze znakiem dodatnim. Podstawą tego zapisu może być dowód księgowy sporządzony przez podatnika we własnym zakresie wyjaśniający okoliczności przekazania towarów na cele reklamy oraz zawierający dane wskazane w § 11 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia. W przypadku gdyby ekspozycja spełniała definicję środka trwałego wskazaną w art. 22a ustawy o pdof (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), koszt zakupu przekazanych na nią towarów (wyksięgowany z kolumny 10) mógłby stanowić wartość początkową tego środka trwałego.
Z kolei gdy towary przekazane na ekspozycję nadal są przeznaczone do sprzedaży, ich wartość należy pozostawić w kolumnie 10, a uzyskany następnie z ich sprzedaży przychód należy ująć w kolumnie 7 księgi "Wartość sprzedanych towarów i usług". Natomiast gdy okaże się, że ostatecznie towary nie zostaną sprzedane ze względu na ich zniszczenie powstałe niezależnie od winy podatnika, trzeba je będzie w dacie likwidacji przeksięgować z kolumny 10 do kolumny 13 księgi na podstawie protokołu likwidacji towarów zawierającego informacje o okolicznościach zniszczenia tych towarów oraz dane z § 11 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|