Faktury korygujące koszty zakupu materiałów, gdy kwota korekty jest nieistotna
W lutym 2021 r. otrzymaliśmy korekty faktur za materiały biurowe (korekty zmniejszające), które zostały zakupione w grudniu 2020 r. Jesteśmy po badaniu sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta. Sprawozdanie CIT zostało skorygowane o otrzymane korekty faktur. Jak ująć otrzymane faktury w księgach 2021 r.? Jeżeli korekty zaksięgujemy w roku bieżącym, to czy powinniśmy ująć je na koncie 82? Otrzymane korekty są na niewielkie kwoty.
Korekty faktur za 2020 r., dotyczące niewielkich kwot, otrzymane w 2021 r., należy ująć w księgach rachunkowych 2021 r. Skutki takich korekt wpłyną odpowiednio na zysk lub stratę netto roku obrotowego lub inną pozycję kapitałów (funduszy) własnych, jeśli wynika to z odrębnych przepisów. |
Faktura korygująca wystawiona w 2021 r., dotycząca dostawy materiałów biurowych w 2020 r., powinna - co do zasady - korygować koszty lub wartość stanu magazynowego 2020 r. Z treści art. 54 ust. 1 ustawy o rachunkowości wynika, że jeżeli po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, a przed jego zatwierdzeniem, jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie finansowe, lub powodujących, że założenie kontynuowania działalności przez jednostkę nie jest uzasadnione, powinna ona odpowiednio zmienić to sprawozdanie, dokonując jednocześnie odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych roku obrotowego, którego sprawozdanie finansowe dotyczy, oraz powiadomić biegłego rewidenta, który sprawozdanie to bada lub zbadał.
W przypadku korekt nieistotnych, zapisów wprowadzających faktury korygujące można dokonywać bieżąco. Również bieżąco (tzn. w księgach roku obrotowego, w którym informacje jednostka otrzymała) rozlicza się wszelkie korekty (zarówno istotne, jak i nieistotne), jeżeli sprawozdanie finansowe, którego dotyczą, zostało już zatwierdzone (por. art. 54 ust. 2 ustawy o rachunkowości).
Z pytania wynika, iż kwota korekty zmniejszającej wartość materiałów nabytych w poprzednim roku obrotowym jest niewielka (nieistotna). Dlatego jej skutki mogą zostać ujęte w księgach bieżącego roku obrotowego (2021 r.) - nawet wtedy, gdy jednostka otrzymała fakturę jeszcze przed zatwierdzeniem sprawozdania za 2020 r.
Ewidencja księgowa otrzymanej faktury korygującej 1. Zmniejszenie wartości brutto: - Wn konto 21 "Rozrachunki z dostawcami", 2. Zmniejszenie VAT naliczonego podlegającego odliczeniu: - Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu", 3. Korekta wartości netto - zmniejszenie wartości materiałów w cenie zakupu: a) w części dotyczącej materiałów pozostających w magazynie: - Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu", b) w części dotyczącej materiałów wydanych do zużycia (bądź odniesionych w koszty w momencie nabycia): - Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu", |
W przypadku gdy otrzymana korekta dotyczy wydanych już do zużycia materiałów (bądź odniesionych w koszty w momencie nabycia) i w związku z tym odpowiednio koryguje koszty zużycia materiałów, wskazane jest dokonanie dodatkowo zapisu technicznego dla zachowania czystości obrotów na koncie kosztów rodzajowych lub koncie zespołu 5 - poprzez ujęcie kwoty zmniejszającej wartość materiałów w cenie nabycia (zakupu) po obu stronach konta kosztów, zapisem ujemnym.
Przykład
I. Założenia:
- Sprawozdanie finansowe za 2020 r. jednostka sporządziła w styczniu 2021 r. W lutym 2021 r., przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za 2020 r., jednostka otrzymała korektę faktury dotyczącej zakupu materiałów biurowych. Zakupu materiałów dokonano w grudniu 2020 r. Bezpośrednio po zakupie materiały wydano do zużycia, a ich wartość odniesiono w ciężar kosztów zużycia materiałów.
- Z faktury korygującej wynikały następujące dane:
a) zmniejszenie kwoty netto: 300 zł,
b) zmniejszenie VAT naliczonego: 69 zł,
c) zmniejszenie kwoty brutto: 369 zł.
- W ocenie jednostki korekta nie ma istotnego wpływu na sporządzone sprawozdanie finansowe, w związku z czym skutki tej korekty ujęto w księgach 2021 r.
- Ewidencję kosztów jednostka prowadzi na kontach zespołu 4 i 5.
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. Faktura korygująca dotycząca zakupu materiałów biurowych: | |||
a) kwota brutto korekty | 369 zł | 21 | 30 |
b) kwota zmniejszająca VAT naliczony | 69 zł | 30 | 22-1 |
c) kwota netto korekty - zmniejszenie kosztów rodzajowych | 300 zł | 30 | 40-1 |
oraz równolegle techniczny zapis ujemny | - 300 zł | 40-1 | 40-1 |
d) korekta kosztów na koncie zespołu 5 | 300 zł | 49 | 55 |
oraz równolegle techniczny zapis ujemny | - 300 zł | 55 | 55 |
III. Księgowania:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|