Księga podatkowa w 2021 roku - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 7 (1778) z dnia 25.01.2021
Koszty w księdze, gdy nie osiągnięto żadnego przychodu
Prowadzę księgę podatkową. Czy w sytuacji, gdy nie mam żadnego przychodu w danym miesiącu, a tylko same faktury kosztowe, to mogę je ująć w księdze podatkowej?
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o pdof. Stanowi o tym art. 22 ust. 1 tej ustawy. Zatem, jeśli podatnik poniósł wydatki, które pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem, są właściwie udokumentowane i nie ma ich w katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 23 ustawy o pdof, to może je ująć w księdze podatkowej jako koszty uzyskania przychodów. Przy tym związek wydatku z przychodami może być:
- bezpośredni, gdy da się określić, z którym przychodem się wiąże (np. koszty zakupu towarów, materiałów wiążą się bezpośrednio z uzyskaniem przychodu z tytułu sprzedaży towarów lub wyrobów) lub
- pośredni, gdy nie da się go powiązać bezpośrednio z konkretnym przychodem, ale służy generalnie osiąganiu przychodów albo ich zachowaniu lub zabezpieczeniu, dotyczy całokształtu działalności (np. koszty energii, reklamy, ubezpieczeń, remontów).
Może się zdarzyć, że podatnik poniesie w danym miesiącu wydatki, które zmierzają do powstania przychodów dopiero w miesiącu czy miesiącach następnych (dzieje się tak np. w okresie rozpoczynania działalności gospodarczej). Warto podkreślić, że kosztami uzyskania przychodów są wydatki racjonalne i gospodarczo uzasadnione, których celem poniesienia jest osiągnięcie potencjalnego przychodu, niezależnie od tego, czy przychód ten powstanie, czy ostatecznie nie wystąpi (na skutek zdarzeń niewynikających z winy podatnika).
Koszty powinny być wpisane do księgi podatkowej zgodnie z wybraną przez podatnika metodą ewidencji kosztów. Podatnik wybiera metodę ewidencji kosztów i stosuje ją konsekwentnie przez cały rok podatkowy. Jeśli księguje koszty zgodnie z metodą uproszczoną, określoną w art. 22 ust. 4 ustawy o pdof, koszty potrąca zasadniczo (przy uwzględnieniu wyjątków określonych w ustawie) w dacie poniesienia. Datą poniesienia jest generalnie dzień wystawienia faktury, rachunku lub innego dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu (art. 22 ust. 6b ustawy o pdof). W przypadku gdy podatnik stosuje metodę memoriałową ewidencji kosztów, uregulowaną w art. 22 ust. 5-5c i 6 ustawy o pdof, koszty:
- bezpośrednio związane z przychodami ujmuje w roku, w którym powstał przychód,
- pośrednio związane z przychodami księguje, co do zasady, w dacie poniesienia (jak w metodzie uproszczonej), chyba że dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego - wtedy rozlicza je proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
Zatem w sytuacji opisanej w pytaniu poniesione koszty, jeśli spełniają warunki do uznania ich za koszty uzyskania przychodów, mogą zostać ujęte w księdze podatkowej. Jeżeli podatnik przyjął uproszczoną metodę ewidencji kosztów, powinien wpisać je pod datami wystawienia faktur, niezależnie od tego, kiedy powstanie przychód z nimi związany i jakiego okresu dotyczą. Gdyby prowadził księgę metodą memoriałową, to koszty bezpośrednie powinien księgować w dacie powstania przychodu z nimi związanego, a koszty pośrednie w trakcie roku tak jak przy metodzie uproszczonej (na przełomie roku musiałby przyporządkować do właściwych lat koszty pośrednie dotyczące okresu przekraczającego rok podatkowy).
Trzeba też zauważyć, że podatnicy prowadzący księgę podatkową muszą na koniec każdego roku sporządzać spis z natury i uwzględnić go przy ustalaniu dochodu, co w istocie doprowadza wartość kosztów zakupu towarów, materiałów, wytworzenia wyrobów i usług ujętych w księdze w tym roku do wartości związanej z uzyskanymi w tym roku przychodami z ich sprzedaży (por. art. 24 ust. 2 ustawy o pdof).
Przykład
Podatnik wykonujący działalność usługową, rozliczający się na podstawie księgi podatkowej prowadzonej metodą uproszczoną, w styczniu 2021 r. otrzymał wystawione w tym miesiącu: fakturę za energię, z której wynikał koszt w kwocie 200 zł, i fakturę za wynajem lokalu za ten miesiąc, z której wynikał koszt w kwocie 2.500 zł. Koszty te wpisał do księgi podatkowej na podstawie faktur pod datami ich wystawienia. Załóżmy, że były to jedyne koszty, które wystąpiły u niego w tym miesiącu (łącznie 2.700 zł). Jako że w styczniu 2021 r. nie świadczył usług, nie uzyskał żadnego przychodu. Zasadniczo dochodem z działalności gospodarczej stanowiącym podstawę obliczenia zaliczki u podatników prowadzących księgi podatkowe jest różnica pomiędzy wynikającym z tych ksiąg przychodem i kosztami jego uzyskania (por. art. 44 ust. 2 ustawy o pdof). Podatnik w styczniu 2021 r. poniósł stratę na działalności w wartości 2.700 zł. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|