Ujęcie w księgach rabatu udzielonego odbiorcy
W sierpniu 2020 r. udzieliłem kontrahentowi rabatu do ceny wykonanej na jego rzecz usługi, która miała miejsce w czerwcu br. W jakim okresie należy w księgach rachunkowych zmniejszyć należność?
Kwestie związane z ewidencją w księgach rachunkowych zapisów korygujących dotyczących udzielonych rabatów nie zostały w ustawie o rachunkowości uregulowane. Wskazówki dotyczące ich księgowania można natomiast odnaleźć w stanowisku Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie rozrachunków z kontrahentami (Dz. Urz. Min. Fin. z 2019 r. poz. 83). Na mocy pkt 3 lit. m) tego stanowiska przez zmniejszenie ceny, czyli rabat, rozumie się procentowe lub kwotowe obniżenie ceny za dostarczane dobra lub świadczoną usługę przyznawane:
a) za spełnienie przez kontrahenta określonych warunków w momencie sprzedaży lub po jej dokonaniu (np. za kupno określonej ilości dóbr lub usług, zwiększenie wolumenu zakupów, zwiększenie asortymentu zakupów, dokonanie zakupów w określonym czasie, lojalność wobec dostawcy, poniesienie kosztów przygotowania wyrobów gotowych do dalszej sprzedaży, poniesienie kosztów napraw gwarancyjnych w imieniu gwaranta),
b) jako rekompensata za niższą jakość sprzedanych dóbr i usług, uznane reklamacje.
Jednym z rodzajów rabatów udzielanych przez sprzedawcę odbiorcom jest rabat potransakcyjny. Z pkt 6.2 lit. b) stanowiska wynika, że rabaty potransakcyjne są udzielane odbiorcy po spełnieniu przez niego określonych warunków (np. zakup w danym okresie ustalonej minimalnej liczby dóbr lub usług) lub zaistnieniu określonych okoliczności (np. uszkodzenie dóbr w transporcie, uznanie złożonej przez odbiorcę reklamacji). Przyznanie tego rodzaju rabatu jest przez sprzedawcę dokumentowane dowodem korygującym.
Wprowadzając do ksiąg rachunkowych zapisy korygujące związane z udzielonym nabywcy rabatem (co skutkuje zmniejszeniem przychodów ze sprzedaży), należy wziąć pod uwagę art. 42 ust. 2 ustawy o rachunkowości. W świetle tego przepisu wynik działalności operacyjnej obejmuje m.in. przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów - z uwzględnieniem wszelkich rabatów, opustów i innych zwiększeń lub zmniejszeń. Oznacza to, że skoro w wysokości przychodów należy uwzględniać rabaty czy inne obniżenia, korekta przychodu ze sprzedaży, np. w związku z udzielonym kontrahentowi rabatem, powinna być, o ile jest to możliwe, przeprowadzana w tym samym okresie sprawozdawczym, w którym pierwotnie dokonano sprzedaży. Nie stanowi ona bowiem oddzielnego zdarzenia gospodarczego.
Jeśli więc księgi rachunkowe miesiąca, w którym sprzedano towar, produkt gotowy bądź usługę, nie są jeszcze zamknięte, dowód korygujący przychód ze sprzedaży wprowadza się do tych ksiąg. Natomiast jeżeli korekta związana z udzielonym rabatem ma miejsce po zamknięciu miesiąca, zapis korygujący ewidencjonowany jest na bieżąco.
W księgach rachunkowych sprzedawcy dowód korygujący zmniejsza początkową wartość należności, drugostronnie odnoszony jest na zmniejszenie VAT należnego i przychodu ze sprzedaży. Trzeba zaznaczyć, że gdy pierwotna należność została już zapłacona, może powstać jej nadpłata, czyli zobowiązanie wobec nabywcy (pkt 6.2 stanowiska). Wystawiona przez dostawcę faktura korygująca może być księgowana następująco:
a) zmniejszenie wartości przychodu w cenach sprzedaży netto
- Wn konto 70-0 "Sprzedaż produktów", 70-0 "Sprzedaż usług", 73-0 "Sprzedaż towarów",
b) zmniejszenie VAT należnego
- Wn konto 22-1 "Rozrachunki z tytułu VAT należnego",
c) zmniejszenie należności od nabywcy o wartość w cenach sprzedaży brutto (lub zwiększenie zobowiązania wobec nabywcy)
- Ma konto 20 "Rozrachunki z odbiorcami".
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|