Ewidencja opłaty recyklingowej
Zaksięgowałam zapłaconą opłatę recyklingową za lekkie torby foliowe na koncie w zespole 4 jako podatki i opłaty. Czy postąpiłam prawidłowo? Czy opłata ta nie powinna zostać jednak odniesiona w zespole 7 na konto służące ewidencji pozostałych kosztów operacyjnych?
Wartość opłaty recyklingowej odnosi się w księgach rachunkowych do kosztów działalności operacyjnej. Jeżeli dany podmiot ewidencjonuje koszty w zespole 4, wówczas wartością tej opłaty obciąża konto służące ewidencji podatków i opłat.
Przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów oferowanych w tej jednostce, jest obowiązany pobrać opłatę recyklingową od nabywającego lekką torbę na zakupy z tworzywa sztucznego. Opłaty recyklingowej nie pobiera się od nabywającego bardzo lekką torbę na zakupy z tworzywa sztucznego - o grubości poniżej 15 mikrometrów, niezbędnej ze względów higienicznych lub wydawanej jako podstawowe opakowanie żywności luzem w celu zapobieżenia marnowaniu żywności. Tak przewiduje art. 40a ust. 1 i 2 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 1114). Pobrana opłata recyklingowa stanowi dochód budżetu państwa i jest wnoszona na odrębny rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa do 15. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana, co wynika z art. 40c tej ustawy.
Dla celów bilansowych opłata recyklingowa powinna zostać odniesiona w koszty zgodnie z zasadą memoriału, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości. W świetle tego przepisu w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.
Należy przy tym zaznaczyć, że mimo iż nie wynika to z przepisów, można ustalać ją za każdy miesiąc sprzedaży - usprawni to rozliczenie tej opłaty. Przyjęte w tym zakresie rozwiązanie należy zapisać w zasadach (polityce) rachunkowości.
W księgach rachunkowych należną opłatę recyklingową ewidencjonuje się w ciężar kosztów działalności operacyjnej jednostki. W sytuacji gdy dany podmiot ewidencjonuje koszty w zespole 4, opłatę tę księguje na koncie 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Podatki i opłaty). Z kolei w zespole 5 koszt ten jest odnoszony na konto 52 "Koszty sprzedaży". W jednostce ujmującej koszty jednocześnie w zespole 4 i 5 operacja naliczenia opłaty może zostać zaksięgowana zapisem:
- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Podatki i opłaty),
- Ma konto 22 "Rozrachunki publicznoprawne" (w analityce: Rozrachunki z tytułu opłaty recyklingowej)
oraz równolegle
- Wn konto 52 "Koszty sprzedaży",
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".
Uregulowanie opłaty recyklingowej do budżetu na podstawie wyciągu bankowego można z kolei ewidencjonować zapisem:
- Wn konto 22 "Rozrachunki publicznoprawne" (w analityce: Rozrachunki z tytułu opłaty recyklingowej),
- Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący".
Przychód z tytułu pobieranych od klienta opłat recyklingowych księguje się wraz z przychodami ze sprzedaży towarów na koncie 73-0 "Sprzedaż towarów", a rozchód sprzedanych toreb ewidencjonuje się:
- Wn konto 73-1 "Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)",
- Ma konto 33 "Towary" (w analityce: Torby foliowe).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|