Opłaty bankowe
Prowadzę księgę podatkową metodą uproszczoną. Wyciągi bankowe za dany miesiąc są wystawiane w miesiącu następnym, np. za marzec w kwietniu. Na wyciągach określone są kwoty pobranych przez bank opłat m.in. za prowadzenie rachunku, przelewy. Pod jaką datą ująć je w księdze? Czy opłaty te można wpisywać do księgi za cały miesiąc łącznie, tj. jedną kwotą?
Wartość opłat bankowych można ujmować łącznie jedną kwotą za cały miesiąc. Należy wpisywać je do księgi podatkowej pod datą wystawienia wyciągu bankowego.
Dowód opłaty bankowej, np. wyciąg bankowy dokumentujący pobrane przez bank prowizje i opłaty, jest dowodem księgowym, który może być podstawą dokonania zapisów w księdze podatkowej. Stanowi o tym § 12 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Podatnicy, którzy ujmują koszty w księdze podatkowej metodą uproszczoną, koszty uzyskania przychodów potrącają zasadniczo w tym roku podatkowym, w którym zostały one poniesione. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. 6b ustawy o pdof). W związku z tym koszty opłat i prowizji pobranych przez bank należy ujmować w księdze w dacie wystawienia wyciągu bankowego. W przypadku gdy na wyciągu figuruje kilka kwot dotyczących pobranych przez bank opłat i prowizji, można je zsumować i ich wartość wpisać do księgi jedną kwotą w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki".
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|