Ujęcie w księgach kosztów ubezpieczenia grupowego
Spółka z o.o. zawarła umowę grupowego ubezpieczenia pracowników. Zgodnie z ustaleniami część kosztów tego ubezpieczenia będzie pokrywana przez pracowników. Wyrazili oni pisemną zgodę na comiesięczne potrącenie określonej kwoty z wynagrodzenia. Opłacenie pozostałej części spoczywa na pracodawcy. Jak ująć w księgach koszty tego ubezpieczenia?
Pracodawcy mogą częściowo lub w całości finansować ubezpieczenie grupowe pracowników. Pracodawca może potrącić część składki finansowanej przez pracownika z jego wynagrodzenia jedynie jeśli pracownik wyraził na to pisemną zgodę. Wartość opłacanej za pracowników części składki na ubezpieczenie grupowe spółka z o.o. może zaliczyć do kosztów działalności operacyjnej. Podstawą odniesienia wartości składek opłacanych miesięcznie przez zakład pracy do kosztów (pod datą ich przekazania na rachunek bankowy ubezpieczyciela) może być wyciąg bankowy.
W sytuacji gdy pracodawca jest uprawniony do otrzymania świadczenia ubezpieczeniowego, u pracownika nie powstanie opodatkowany przychód z tytułu finansowania przez pracodawcę składki na to ubezpieczenie. Kwota dofinansowania nie stanowi wtedy również podstawy wymiaru składek ZUS.
Natomiast jeśli uprawnionym do otrzymania świadczenia z umowy ubezpieczenia jest pracownik, to część składek finansowanych przez pracodawcę stanowi dla niego przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zakład pracy ma obowiązek doliczyć ten przychód do wynagrodzenia przysługującego pracownikowi za dany miesiąc i od łącznej kwoty obliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy. Wartość składek opłaconych przez pracodawcę uwzględniana jest również w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne. W takim przypadku ewidencja księgowa dotycząca składek na grupowe ubezpieczenie pracowników może przebiegać w sposób zaprezentowany w ramce.
Umowa zawarta z ubezpieczycielem może stanowić, że składki na ubezpieczenie grupowe opłacane są jednorazowo, np. z góry za dany rok. Wówczas wydatek ten należy rozliczyć w czasie. Zgodnie bowiem z art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości, jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych. Przy czym jeśli jednostka uzna wydatek ten za kwotę nieistotną, to może skorzystać z uproszczenia i ująć go jednorazowo w kosztach. Odpowiedni zapis w tej kwestii trzeba zamieścić w zasadach (polityce) rachunkowości.
Ewidencja księgowa dotycząca składek na ubezpieczenie grupowe pracowników opłacanych miesięcznie i częściowo finansowanych przez pracodawcę, gdy uprawnionym do otrzymania świadczenia jest pracownik
|
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|