Czasowe wstrzymanie budowy magazynu
Firma postanowiła czasowo wstrzymać budowę magazynu ze względu na trudności finansowe. Czy nakłady poniesione do tej pory na tę budowę, ujęte na koncie 08 "Środki trwałe w budowie", trzeba gdzieś przeksięgować?
W przypadku gdy jednostka podjęła decyzję o czasowym wstrzymaniu budowy środka trwałego, przy czym zakłada, że w przyszłości dokończy tę budowę, koszty zgromadzone na koncie 08 "Środki trwałe w budowie" może pozostawić na tym koncie. |
Należy jednak zaznaczyć, że wydatków związanych z zabezpieczeniem budowy na czas jej zawieszenia nie należy księgować w ciężar konta 08. Są to koszty niemające bezpośredniego związku z budową środka trwałego, które nie będą stanowić elementu kosztu wytworzenia środka trwałego. W związku z tym zalicza się je do pozostałych kosztów operacyjnych i ujmuje na koncie 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne".
Jeśli czasowe zaniechanie (wstrzymanie) budowy środka trwałego doprowadzi do trwałej utraty wartości środka trwałego w budowie, wskazane jest utworzyć odpis aktualizujący doprowadzający środek trwały w budowie do realnej jego wartości. Zgodnie z treścią art. 28 ust. 7 ustawy o rachunkowości, trwała utrata wartości zachodzi wówczas, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrolowany przez jednostkę składnik aktywów nie przyniesie w przyszłości w znaczącej części lub całości przewidywanych korzyści ekonomicznych. Odpisy aktualizujące wartość środków trwałych w budowie ujmuje się w księgach rachunkowych, zapisem: Wn konto 76-1, Ma konto 08.
Ewentualne odwrócenie odpisu aktualizującego w związku z ustaniem przyczyny, dla której został utworzony, wskazane jest zaksięgować zapisem: Wn konto 08, Ma konta 76-0.
Przykład
I. Założenia:
- Spółka z o.o. rozpoczęła w 2017 r. budowę nowego obiektu handlowo-usługowego. Jednak w marcu 2019 r. z powodu okresowych kłopotów z płatnościami podjęła decyzję o wstrzymaniu tej budowy. Ogół kosztów poniesionych na budowę środka trwałego do dnia wstrzymania budowy wyniósł: 178.000 zł.
- Jednostka poniosła koszty na zabezpieczenie terenu budowy i otrzymała fakturę za usługę monitoringu na kwotę brutto: 3.075 zł, w tym VAT: 575 zł.
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. FZ - faktura dokumentująca zakup usług monitoringu: | |||
a) wartość netto usługi | 2.500 zł | 30 | |
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu | 575 zł | 22-1 | |
c) wartość brutto zobowiązania | 3.075 zł | 21 | |
d) zaliczenie usługi monitoringu w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych | 2.500 zł | 76-1 | 30 |
III. Księgowania:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|