Nieterminowa wypłata wynagrodzenia pracowniczego
W naszej firmie wynagrodzenia są wypłacane pracownikom raz w miesiącu, w ostatnim dniu roboczym miesiąca, za który wynagrodzenia są należne. Czy wynagrodzenie wypłacone pracownikowi w miesiącu następnym (do 10 dnia tego miesiąca) jest wynagrodzeniem wypłaconym po terminie i w związku z tym powinno być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie wypłaty?
Wypłacenie wynagrodzenia po dniu wyznaczonym w firmie jako dzień wypłaty oznacza uchybienie terminu. Wobec tego wynagrodzenie będzie kosztem podatkowym w miesiącu wypłaty (postawienia do dyspozycji), a nie w miesiącu, za który było należne.
Na podstawie art. 85 Kodeksu pracy, wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie.
Wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego. Jeżeli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym.
Przepisy prawa praca nakładają obowiązek dokładnego wskazania terminu wypłaty miesięcznego wynagrodzenia, który to termin nie może być wyznaczony po pierwszych 10 dniach miesiąca następującego po miesiącu, za który wynagrodzenie jest należne.
Przez wynagrodzenie wypłacone terminowo należy więc rozumieć wynagrodzenie wypłacone (postawione do dyspozycji) w określonym z góry terminie, a nie w czasookresie, nawet jeżeli nie przekracza on pierwszych 10 dni miesiąca następujących po miesiącu, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie.
Jeśli więc wyznaczonym dniem wypłaty jest ostatni dzień roboczy miesiąca, za który wynagrodzenie jest należne (tak jak ma to miejsce w rozpatrywanej sytuacji), to jego wypłata po tym dniu oznacza uchybienie terminu wyznaczonego do jego wypłaty.
Przepisy art. 22 ust. 6ba updof stanowią, że należności z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy są kosztami uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne. Przy czym są one kosztem tego miesiąca, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. Jeżeli pracodawca uchybi temu terminowi, wypłacone wynagrodzenie powinien zaliczyć do kosztów podatkowych dopiero w miesiącu jego wypłaty (postawienia do dyspozycji). Tak wynika z art. 23 ust. 1 pkt 55 updof.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|