Raty leasingowe opłacane w trakcie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, z której dochód ustalam na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Do kosztów działalności zaliczam raty leasingowe wynikające z otrzymywanych co miesiąc faktur wystawianych zgodnie z umową leasingu operacyjnego, której przedmiotem jest samochód ciężarowy. Koszty leasingu będę ponosił również w trakcie planowanego zawieszenia działalności. Czy raty leasingowe poniesione w okresie zawieszenia działalności będą stanowiły koszty uzyskania przychodów?
Tak, podatnik będzie mógł ujmować do kosztów podatkowych raty leasingowe opłacane w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646 ze zm.). Takie prawo przewiduje art. 22 ust. 1 tej ustawy.
W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, ale ma m.in. obowiązek regulowania w tym okresie zobowiązań powstałych przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Tak wynika z art. 25 ustawy - Prawo przedsiębiorców.
W sytuacji opisanej w pytaniu zachodzi konieczność opłacania przez podatnika rat leasingowych, na podstawie umowy leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego zawartej w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. Z kolei mając na uwadze, że zawarł on umowę leasingu, aby mieć możliwość korzystania z samochodu ciężarowego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, należy uznać, że raty (opłaty) ponoszone na podstawie tej umowy stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 updof. Na taką kwalifikację ponoszonych kosztów nie ma wpływu okoliczność, że podatnik zdecyduje o zawieszeniu wykonywania działalności, mimo że w praktyce oznacza to zaprzestanie używania samochodu w celu uzyskania przychodu. Trzeba jednak pamiętać, że zawieszenie wykonywania działalności dokonane na podstawie ustawy - Prawo przedsiębiorców ma charakter czasowy, a po upływie okresu zawieszenia działalność może być przez podatnika kontynuowana. Zasadne jest więc twierdzenie, że wydatki mające na celu utrzymanie firmy w stanie pozwalającym na ponowne podjęcie działalności gospodarczej (tu: zapewnienie prawa do dalszego korzystania z samochodu na potrzeby działalności dzięki opłacaniu rat leasingowych), kwalifikują się do kosztów uzyskania przychodów. Takie wydatki służą bowiem zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.
W rezultacie, raty leasingowe wynikające z faktur otrzymywanych w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej będą u podatnika kosztami uzyskania przychodów i powinny być ewidencjonowane w kolumnie 13 "pozostałe wydatki" podatkowej księgi (zgodnie z ust. 13 objaśnień zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia). Wymaga bowiem podkreślenia, że przepisy podatkowe nie zwalniają podatnika z obowiązku prowadzenia ewidencji księgowej na czas zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|