Ujęcie towaru handlowego i kosztów jego przesyłki
Prowadzę działalność handlową, którą rozliczam na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zdarza się, że towar handlowy nabywam przez internet. Na fakturach zakupu, w odrębnych pozycjach, wykazana jest wówczas cena zakupu towaru oraz należność za przesyłkę. Czy w księdze w kolumnie 10 mogę wpisywać całą wartość z faktury, co ułatwiłoby mi wycenę towarów po cenach nabycia w spisie z natury?
Koszt zakupu towarów handlowych oraz koszt ich przesyłki powinny być wykazane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w odrębnych kolumnach.
W przypadku zakupu towarów handlowych przez internet, kwoty które podatnik płaci za towar handlowy oraz za jego przesyłkę, stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 updof. Koszty te podlegają ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie dowodu potwierdzającego ich poniesienie (tu: faktury).
Ewidencjonując koszty podatkowe, podatnik musi stosować się do wymogów z rozporządzenia. Z treści ust. 10 i 11 objaśnień do podatkowej księgi zawartych w załączniku nr 1 do tego rozporządzenia wynika, że do wpisywania zakupu towarów handlowych jest przeznaczona kolumna 10 księgi, natomiast koszty uboczne związane z zakupem, takie jak np. koszty dotyczące transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, wpisuje się w kolumnie 11 księgi.
Co ważne, zakup towarów handlowych wpisuje się do podatkowej księgi w cenie zakupu. W myśl zaś definicji zawartej w § 3 pkt 2 rozporządzenia, cenę zakupu - w razie odpłatnego nabycia - stanowi cena, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku:
- pomniejszona o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami,
- przy imporcie powiększona o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe,
- obniżona o rabaty opusty, inne podobne obniżenia.
Z podanej definicji wynika, że cena zakupu towarów handlowych nie obejmuje kosztów ich przesyłki. W związku z czym kosztów tych nie należy wpisywać w kolumnie 10 podatkowej księgi.
Według ceny zakupu podatnik prowadzący podatkową księgę wycenia wartość towarów handlowych objętych spisem z natury, choć jak wskazuje treść § 29 ust. 1 rozporządzenia, ich wycena może być również dokonana według ceny nabycia. W rozumieniu § 3 pkt 3 rozporządzenia, za cenę nabycia uważa się cenę zakupu powiększoną o koszty uboczne związane z zakupem towarów do chwili złożenia ich w magazynie, w szczególności koszty transportu, załadunku i wyładunku oraz ubezpieczenia w drodze.
Trzeba jednak podkreślić, że decyzja podatnika w kwestii dokonywania wyceny towarów handlowych objętych spisem z natury według cen nabycia, pozostaje bez wpływu na sposób ujmowania w księdze kosztów zakupu tych towarów oraz kosztów ubocznych związanych z ich zakupem. Dla podatnika w sytuacji opisanej w pytaniu oznacza to, że na podstawie faktury dokumentującej zakup towaru handlowego i koszty związane z zakupem (tu: koszty przesyłki), obowiązany jest on wpisywać te koszty w podatkowej księdze w odrębnych kolumnach, tj. wartość towaru - w kolumnie 10 i koszt przesyłki - w kolumnie 11. Natomiast skoro koszty, o których mowa wynikają z jednej faktury, to wpis na jej podstawie może być dokonany w jednej pozycji księgowej.
W uzupełnieniu należy dodać, że wpisywanie przez podatnika kosztów przesyłki w kolumnie 10 podatkowej księgi stanowić będzie naruszenie warunków jej prowadzenia określonych przepisami prawa. W rezultacie księga obarczona takim błędem będzie uznana za wadliwą (§ 11 ust. 2 rozporządzenia).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|