Odpisanie w koszty niezbywalnych zapasów wyrobów gotowych
Zapasy (w tym materiały, towary i wyroby gotowe), które nieodwracalnie utraciły swoje cechy (właściwości), a tym samym utraciły swoją przydatność gospodarczą i nie nadają się do użytku, czy sprzedaży, przestają spełniać definicję aktywów w znaczeniu określonym w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości. Jak bowiem wynika z tego przepisu, przez aktywa rozumie się kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych. Takie zapasy należy wyksięgować z ewidencji bilansowej, odnosząc ich wartość w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych (konto 76-1). Jeśli ewidencję wyrobów gotowych jednostka prowadzi w cenach różniących się od kosztu ich wytworzenia, konieczne będzie również wyksięgowanie odchyleń od cen ewidencyjnych przypadających na te wyroby.
W ciężar pozostałych kosztów operacyjnych odnoszone będą również dodatkowe koszty poniesione w związku z likwidacją nieprzydatnych zapasów, np. koszty ich utylizacji.
Ewidencja księgowa spisania niezbywalnych zapasów wyrobów w ciężar kosztów
|
Jeśli jednostka prowadzi ewidencję i rozliczenie kosztów na kontach rodzajowych zespołu 4 i równocześnie w układzie funkcjonalnym na kontach zespołu 5 oraz sporządza rachunek zysków i strat w postaci porównawczej, to księgowanie operacji związanej z wyksięgowaniem zbędnych zapasów wyrobów gotowych, które utraciły swoją przydatność gospodarczą i nie nadają się do użytku, czy sprzedaży, następuje z zastosowaniem kont 79-0 i 79-1.
Ewidencja księgowa spisania niezbywalnych zapasów wyrobów w ciężar kosztów
|
Należy przy tym pamiętać, iż fizyczną likwidację wyrobów gotowych wskazane jest udokumentować, np. protokołem likwidacji. Protokół taki sporządzany jest w dniu dokonania fizycznej likwidacji, a podstawą jego sporządzenia jest wniosek komisji likwidacyjnej zatwierdzony przez kierownika jednostki. Jeśli likwidacja wyrobów jest dokonywana przez firmę zewnętrzną, dokumentem potwierdzającym likwidację może być wystawiony przez tę firmę dokument np. faktura lub dowód przyjęcia do utylizacji.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|