Odpisywanie materiałów w koszty na dzień ich zakupu
Stosowanie rozwiązania przewidzianego w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości polega na odpisywaniu w koszty wartości materiałów w momencie ich zakupu. Zarachowanie wartości zakupionych materiałów bezpośrednio w koszty działalności operacyjnej w jednostce prowadzącej ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5 może przebiegać zapisem:
- Wn konto 40-1 "Zużycie materiałów i energii", - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu" |
oraz zapis równoległy: |
- Wn konto 50 "Koszty działalności podstawowej - produkcyjnej", - Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów". |
Odpisywanie wartości materiałów w koszty w momencie zakupu połączone jest z okresowym ustalaniem stanu tych składników aktywów, ich wyceną i korektą kosztów o wartość tego stanu, nie później niż na dzień bilansowy. W trakcie roku obrotowego stan ten można ustalić m.in. w oparciu o ewidencję ilościową materiałów - jeżeli taka ewidencja jest w jednostce prowadzona lub też na podstawie przeprowadzonego spisu z natury. Na dzień bilansowy zapas materiałów powinien zostać potwierdzony inwentaryzacją przeprowadzoną w drodze spisu z natury.
Materiały niezużyte wycenia się według metody przyjętej przez jednostkę i zapisanej w jej polityce rachunkowości (np. według metody FIFO, na podstawie cen materiałów z ostatnich faktur zakupu). O ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego wartość materiałów koryguje się koszty działalności operacyjnej, ujawniając jednocześnie ich zapas na koncie 31 "Materiały". Może to przebiegać zapisem:
- Wn konto 31 "Materiały", - Ma konto 40-1 "Zużycie materiałów i energii" |
oraz równolegle: |
- Wn konto 49 "Rozliczenie kosztów", - Ma konto 50 "Koszty działalności podstawowej - produkcyjnej". |
Z kolei na początek następnego okresu wartość zapasu materiałów jednostka może ponownie odnieść w koszty zapisem odwrotnym do zaproponowanego wcześniej. Innym rozwiązaniem jest ujęcie w księgach rachunkowych jedynie kwoty zwiększającej bądź zmniejszającej wartość zapasu materiałów.
Przykład
I. Założenia:
- Jednostka zakupiła: 100 szt. materiałów podstawowych dla potrzeb działalności produkcyjnej w cenie: 28 zł/szt. Faktura zakupu zawierała następujące dane:
a) wartość netto: 2.800 zł,
b) VAT: 644 zł,
c) do zapłaty: 3.444 zł.
- Do ewidencji kosztów działalności operacyjnej jednostka stosuje konta zespołu 4 i 5, a wartość materiałów odpisuje w koszty na dzień ich zakupu.
- Na koniec okresu pozostało w magazynie: 30 szt. materiałów.
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. FZ - faktura dokumentująca zakup materiałów podstawowych: | |||
a) wartość brutto z faktury (kwota zobowiązania) | 3.444 zł | 30 | 21 |
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu | 644 zł | 22-1 | 30 |
c) odpisanie w koszty wartości materiałów na dzień ich zakupu | 2.800 zł | 40-1 | 30 |
oraz równolegle na konto zespołu 5 | 2.800 zł | 50 | 49 |
2. PK - korekta kosztów o wartość materiałów pozostających na koniec okresu na magazynie: 30 szt. × 28 zł/szt. = | 840 zł | 31 | 40-1 |
oraz równolegle na konto zespołu 5 | 840 zł | 49 | 50 |
III. Księgowania:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|