Niestosowanie konta "Kasa"
Prowadzę firmę jako osoba fizyczna. Ewidencję zdarzeń gospodarczych ujmuję w księgach rachunkowych. Czy mogę zrezygnować z tworzenia raportów kasowych oraz prowadzenia konta "Kasa"?
Ustawa o rachunkowości nie nakłada na jednostki obowiązku wyodrębniania konta 10 "Kasa" w zakładowym planie kont i ewidencji operacji gotówkowych za jego pośrednictwem. Prawo bilansowe określa jedynie ogólne zasady rachunkowości i prowadzenia ksiąg rachunkowych, nie regulując organizacji gospodarki kasowej oraz szczegółowych wymagań ewidencji operacji gotówkowych w księgach rachunkowych.
W myśl art. 24 ust. 1 ustawy o rachunkowości księgi rachunkowe powinny być prowadzone rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i bieżąco. Księgi prowadzone na bieżąco to m.in. te księgi, w których ujęcie wpłat i wypłat gotówką następuję w tym samym dniu, w którym zostały dokonane, na podstawie odpowiednich dowodów księgowych spełniających wymagania ustawy o rachunkowości. W przypadku nieprowadzenia konta 10 "Kasa" oraz niesporządzania raportów kasowych nie mogą to być dokumenty "KP - Kasa przyjmie" i "KW - Kasa wypłaci". Jednostka może natomiast przyjąć do stosowania dowolne dokumenty, przy czym muszą one zawierać co najmniej dane określone w art. 21 ustawy o rachunkowości.
Konta 10 "Kasa" nie prowadzi się zazwyczaj w małych jednostkach, gdzie operacje dotyczące obrotu pieniężnego są dokonywane osobiście przez właściciela (wspólników) jednostki bądź też upoważnioną do tego osobę. Decyzję w tej sprawie podejmuje kierownik jednostki. Niestosowanie w ewidencji księgowej konta 10 "Kasa" jest swego rodzaju uproszczeniem. Korzystanie z uproszczeń jest natomiast możliwe, gdy nie wywierają one istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego jednostki (por. art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości).
Jeśli kierownik jednostki podejmie decyzję o nieprowadzeniu konta 10 "Kasa", to wszystkie operacje gotówkowe ewidencjonuje się za pomocą konta rozrachunkowego, na przykład konta 24 "Pozostałe rozrachunki". Ewidencja księgowa operacji gotówkowych, w takim przypadku, może przebiegać zapisem:
1) wypłata gotówki z rachunku bieżącego jednostki jako zaliczki na wydatki firmowe (ujęcie na podstawie wyciągu bankowego)
- Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Operacje gotówkowe - właściciel, wspólnik),
- Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący",
2) uregulowanie zobowiązań wypłaconymi środkami pieniężnymi (ujęcie np. na podstawie dowodów potwierdzających gotówkową zapłatę lub list płac, na których pokwitowano odbiór wynagrodzenia)
- Wn konto zespołu 2,
- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Operacje gotówkowe - właściciel, wspólnik),
3) wpłata niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunek bankowy (ujęcie na podstawie wyciągu bankowego)
- Wn konto 13-0 "Rachunek bieżący",
- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Operacje gotówkowe - właściciel, wspólnik).
Przykład Założenia
a) pobrał gotówkę z rachunku bankowego firmy - 10.000 zł, b) wypłacił wynagrodzenia pracownikom - 5.000 zł, c) zapłacił składkę na ubezpieczenie mienia firmy - 600 zł, d) uregulował zobowiązanie wobec dostawcy - 4.400 zł.
Dekretacja
Księgowania |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|