vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Ujęcie księgowe zapasów - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 49 (1506) z dnia 18.06.2018

Likwidacja materiałów w ewidencji księgowej

Posiadamy w magazynie nieprzydatne materiały, które objęte są ewidencją ilościowo-wartościową w cenach zakupu. Zamierzamy je zutylizować we własnym zakresie. Jak ująć w księgach rachunkowych wydanie materiałów do utylizacji oraz koszty tej utylizacji? W jaki sposób udokumentować taką likwidację?

Jeżeli jednostka prowadzi ewidencję materiałów w cenach zakupu, to likwidację składników nienadających się do użytku może ująć w księgach rachunkowych zapisem:

- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",

- Ma konto 31 "Materiały".

Materiały, w tym zużywane w procesie produkcji wyroby gotowe, które nieodwracalnie utraciły możliwość ich zużycia nie spełniają kryteriów wymaganych dla aktywów jednostki w znaczeniu określonym w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości. Nie przyniosą bowiem w przyszłości wpływu do jednostki przewidywanych korzyści ekonomicznych. Takie materiały należy wyksięgować z ewidencji bilansowej, odnosząc ich wartość w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

W momencie likwidacji materiałów, na wartość których jednostka utworzyła uprzednio odpis aktualizujący (zapisem: Wn konto 76-1, Ma konto 34-2 "Odpisy aktualizujące wartość materiałów"), należy dokonać zapisów:

a) wartość materiałów w cenach ewidencyjnych (zakupu) - Ma konto 31,

b) wyksięgowanie odpisu aktualizującego wartość materiałów - Wn konto 34-2,

c) wartość przewyższająca kwotę odpisu aktualizującego - Wn konto 76-1.

W sytuacji gdy likwidacja zapasów wykonywana jest w całości lub częściowo we własnym zakresie, występują w jednostce tzw. świadczenia na własne potrzeby. Na wartość tych świadczeń składają się m.in. wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przy likwidacji materiałów i narzuty na te wynagrodzenia. W jednostce prowadzającej ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5 oraz sporządzającej porównawczy rachunek zysków i strat, koszty te wskazane jest ujmować w księgach rachunkowych za pośrednictwem kont 79-0 "Obroty wewnętrzne" i 79-1 "Koszty obrotów wewnętrznych". Taka ewidencja umożliwia bowiem prawidłowe sporządzenie rachunku zysków i strat oraz uzgodnienie - na koniec okresu sprawozdawczego, tzw. zamkniętego kręgu kosztów.

Ewidencja księgowa kosztów likwidacji materiałów może przebiegać zapisami:

1. LP - wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przy likwidacji materiałów

- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Wynagrodzenia),

- Ma konto 23-0 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń"

oraz równolegle

- Wn konto 53 "Koszty działalności pomocniczej",

- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

2. PK - składki ZUS w części finansowanej przez pracodawcę

- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia),

- Ma konto 22 "Rozrachunki publicznoprawne"

oraz równolegle

- Wn konto 53 "Koszty działalności pomocniczej",

- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

3. PK - rozliczenie kosztów działalności pomocniczej

- Wn konto 79-1 "Koszty obrotów wewnętrznych",

- Ma konto 53 "Koszty działalności pomocniczej"

oraz równolegle

- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",

- Ma konto 79-0 "Obroty wewnętrzne".

Doboru dowodów obrotu magazynowego dla potrzeb ewidencji i rozliczania kosztów dokonuje kierownik jednostki. Należy bowiem zauważyć, że niektóre dowody mogą służyć ewidencji tej samej operacji, np. protokół likwidacji zapasów może być podstawą do ich zdjęcia ze stanu magazynowego, podobnie jak dowód WZ czy RW. W takim przypadku w dokumentacji obiegu dokumentów jednostka powinna określić, który dowód będzie służył do ujęcia rozchodu likwidowanych zapasów w księgach rachunkowych.

Likwidacji nieprzydatnych zapasów (w tym materiałów) dokonuje się najczęściej na podstawie decyzji kierownika jednostki w tej sprawie oraz sporządzonego w związku z tym protokołu potwierdzającego fizyczną ich likwidację.

Protokół taki tworzony jest w dniu dokonania likwidacji, a podstawą jego sporządzenia jest wniosek komisji likwidacyjnej zatwierdzony przez kierownika jednostki. W przypadku utylizacji dokonywanej przez firmę zewnętrzną dodatkowym dokumentem potwierdzającym taką likwidację może być dokument wystawiony przez firmę utylizującą. Co ważne, aby sporządzony protokół likwidacji mógł stanowić podstawę do ujęcia likwidacji zapasów w księgach rachunkowych powinien spełniać wymogi określone dla dowodu księgowego w art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości. W swej treści powinien więc zawierać m.in. dane identyfikujące zniszczone zapasy (w tym: rodzaj, ilość, cenę jednostkową, wartość zapasów) oraz przyczyny utraty wartości użytkowej (lub handlowej). Protokół podpisują osoby, które go sporządziły oraz osoby odpowiedzialne materialnie za stan magazynowy zapasów. Wskazane jest, aby był on także zatwierdzony przez kierownika jednostki.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2018 r. poz. 395 ze zm.)

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
8
9
10
11
13
16
17
18
19
22
23
24
26
27
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.