Ujęcie księgowe zapasów - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 49 (1506) z dnia 18.06.2018
Ewidencja materiałów w cenach nabycia
Nabywane przez spółkę materiały przyjmujemy do magazynu według cen nabycia. Jak w takiej sytuacji rozliczać w księgach rachunkowych koszty zakupu materiałów?
Koszty związane np. z załadunkiem, wyładunkiem, usługami transportowymi świadczonymi przez obce jednostki, czy ubezpieczenie materiałów w czasie transportu ponoszone przez jednostkę do momentu przyjęcia materiałów do magazynu, kwalifikuje się do kosztów zakupu materiałów.
W jednostkach, które materiały wyceniają według cen nabycia, koszty zakupu stanowią zazwyczaj znaczną wartość i nie powinny być odpisywane bezpośrednio w koszty w momencie poniesienia. Zwiększą one wartość materiałów. Cena nabycia materiałów powstaje bowiem w wyniku powiększenia ceny zakupu o koszty związane z zakupem.
Możliwe są następujące metody rozliczania kosztów zakupu w jednostkach prowadzących ewidencję materiałów w cenach nabycia:
- wliczanie kosztów zakupu bezpośrednio w cenę nabycia, zwiększając tym samym wartość materiałów na koncie 31 "Materiały"; jest to metoda rzadko stosowana z uwagi na trudność przypisania kosztów zakupu do każdej dostawy i poszczególnego asortymentu materiału,
- aktywowanie kosztów zakupu na koncie 64-4 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów zakupu materiałów" i rozliczanie ich w czasie; ewidencja materiałów odbywa się w cenie nabycia, ale koszty zakupu ujmowane są na osobnym koncie, skąd na koniec okresu są rozliczane proporcjonalnie na zapas i na zużyte materiały.
Należy pamiętać, że nierozliczona kwota kosztów zakupu materiałów pozostająca na koncie 64-4, jako saldo Wn tego konta, zwiększa na dzień bilansowy wartość zapasów materiałów wykazywanych w aktywach bilansu w pozycji Zapasy/Materiały - zależnie od wzoru sprawozdania finansowego sporządzanego według odpowiedniego załącznika do ustawy o rachunkowości.
W przypadku wyceniania materiałów w cenie nabycia i rozliczania kosztów zakupu w czasie, jednostka może w trakcie okresu sprawozdawczego koszty zakupu gromadzić na osobnym koncie, np. 52-3 "Koszty zakupu". Koszty te na koniec okresu przenosi się z konta 52-3 na konto 64-4, a następnie rozlicza proporcjonalnie na zapas i zużycie materiałów. Przeksięgowanie to ujmuje się w księgach rachunkowych zapisami:
1) materiały przekazane na potrzeby produkcji
- Wn konto 50 "Koszty działalności podstawowej - produkcyjnej",
- Ma konto 64-4 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów zakupu materiałów",
2) materiały zużyte na potrzeby administracyjne
- Wn konto 55 "Koszty zarządu",
- Ma konto 64-4 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów zakupu materiałów",
3) materiały zużyte w działalności pomocniczej
- Wn konto 53 "Koszty działalności pomocniczej",
- Ma konto 64-4 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów zakupu materiałów",
4) materiały zużyte w działalności handlowej
- Wn konto 51 "Koszty działalności podstawowej - handlowej",
- Ma konto 64-4 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów zakupu materiałów".
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|