Finansowanie inwestycji w ramach sum na zlecenie gromadzonych na wyodrębnionym rachunku pomocniczym
Komenda powiatowa Państwowej Straży Pożarnej podpisała z NFOŚiGW umowę o dofinansowanie na realizację projektu "Termomodernizacja budynku komendy". Przedsięwzięcie będzie mieć charakter ulepszenia budynku komendy. Wkład własny w wysokości 15% to środki z sum na zlecenie otrzymane od państwowej jednostki budżetowej (poza planem wydatków budżetowych). Aktualnie z sum na zlecenie opłacane są faktury za pełnienie funkcji koordynatora projektu. Jak zaksięgować wszystkie te operacje?
Zasady gromadzenia sum na zlecenie na wyodrębnionym rachunku pomocniczym |
Definicja sum na zlecenie została zawarta w § 2 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i trybu dokonywania operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa w zakresie krajowych środków finansowych oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na tych rachunkach (Dz. U. z 2016 r. poz. 329 ze zm.). Zgodnie z treścią tego przepisu, sumy na zlecenie to środki w zakresie krajowych środków finansowych, służące do finansowania zadań, w tym inwestycji, realizowanych wspólnie lub zleconych do wykonania państwowej jednostce budżetowej przez inne jednostki organizacyjne, ze środków zleceniodawcy.
Państwowe jednostki budżetowe gromadzą sumy na zlecenie na wyodrębnionym rachunku pomocniczym. Rachunek ten otwierany jest przez kierownika tej jednostki za zgodą dysponenta części budżetowej. Środki zgromadzone na rachunku pomocniczym dla sum na zlecenie zwraca się do 31 grudnia danego roku budżetowego na rachunek bieżący wydatków państwowej jednostki budżetowej, która przekazała środki, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej. Państwowa jednostka budżetowa - po wykonaniu zlecenia w terminie określonym w umowie - rozlicza się przed zleceniodawcą z otrzymanych środków. Pozostałe, niewykorzystane środki przekazuje na rachunek zleceniodawcy, o ile odrębne przepisy nie przewidują inaczej (por. § 15 ww. rozporządzenia).
Ewidencja środków gromadzonych na rachunku sum na zlecenie |
Do ewidencji środków gromadzonych na rachunku sum na zlecenie służy konto 139 "Inne rachunki bankowe". Zgodnie z wytycznymi wynikającymi z załącznika nr 3 do rozporządzenia w sprawie rachunkowości budżetowej, konto 139 służy do ewidencji operacji dotyczących środków pieniężnych wydzielonych na innych rachunkach bankowych niż rachunki bieżące, w tym na rachunkach pomocniczych i rachunkach specjalnego przeznaczenia. Na koncie tym prowadzi się w szczególności ewidencję obrotów na wyodrębnionych rachunkach bankowych:
- czeków potwierdzonych,
- sum depozytowych,
- sum na zlecenie,
- środków obcych na inwestycje.
Zapisy na koncie 139 są dokonywane na podstawie dokumentów bankowych. Na stronie Wn tego konta ujmuje się wpływy wydzielonych środków pieniężnych z rachunków bieżących, sum depozytowych i na zlecenie, a na stronie Ma - wypłaty środków pieniężnych dokonane z wydzielonych rachunków bankowych. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 139 powinna zapewnić ustalenie stanu środków pieniężnych dla każdego wydzielonego rachunku bankowego, a także powinna zapewnić sprostanie obowiązkom sprawozdawczym. Konto 139 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych znajdujących się na innych rachunkach bankowych.
Co istotne, państwowe jednostki budżetowe rozliczają sumy na zlecenie pozabudżetowo. Na koncie 139 nie ujmuje się wydatków budżetowych objętych planem finansowym.
Ewidencja księgowa operacji związanych z finansowaniem inwestycji z sum na zlecenie
|
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.SerwisBudzetowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|