Wydatki poniesione na przedłużenie gwarancji i przeglądy techniczne
Do posiadanego na stanie środka trwałego wykupiliśmy przedłużenie gwarancji do 5 lat wraz z przeglądem technicznym sprzętu raz w roku przez kolejnych 5 lat. Czy takie wydatki księgować przez rozliczenia międzyokresowe kosztów? Kiedy ujmować je w kosztach - jednorazowo, czy co miesiąc przez 5 lat?
Wydatki poniesione z góry, dotyczące przyszłych okresów sprawozdawczych, takie jak wymienione w pytaniu opłaty ponoszone za pięć lat z góry z tytułu przedłużenia gwarancji i przeglądu technicznego, wskazane jest w księgach rachunkowych rozliczać w czasie przez czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów. |
Odpisy czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów jednostki ustalają najczęściej, dzieląc kwotę kosztów do rozliczenia w czasie na liczbę okresów, których dany koszt dotyczy. W odniesieniu do pytania jednostki, wszystkie opłaty podlegające rozliczeniu w czasie można rozliczać w okresach miesięcznych. Przy czym do opłat poniesionych z góry, których kwota w opinii jednostki nie jest istotna, można zastosować uproszczenie.
Ujęcie w księgach rachunkowych kosztów przedłużenia gwarancji i przeglądów technicznych rozliczanych w czasie zaprezentowano na poniższym przykładzie liczbowym.
Przykład
I. Założenia:
- Jednostka dokupiła przedłużenie gwarancji na 5 lat wraz z serwisem gwarancyjnym, dotyczące pompy stanowiącej jej środek trwały oraz dodatkowo usługę przeglądu technicznego tej pompy, który będzie przeprowadzany raz w roku przez kolejnych 5 lat.
- Według faktury otrzymanej w marcu 2018 r.:
a) przedłużenie gwarancji wraz z serwisem na 5 lat wynosi netto: 12.000 zł,
b) opłata za przeglądy techniczne na 5 lat z góry wynosi netto: 6.000 zł,
c) VAT wykazany na fakturze wynosi: 4.140 zł,
d) wartość brutto zobowiązania wynosi: 22.140 zł.
- Jednostka ujmuje koszty wyłącznie w układzie rodzajowym (zespół 4). Zgodnie z polityką rachunkowości jednostki, czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów rozliczane są miesięcznie.
II. Rozliczenie kosztów w czasie:
Tytuł kosztu | Koszty podlegające rozliczeniu | Liczba okresów (miesięcy) | Miesięczna kwota odpisu | Kwota odpisu przypadająca na marzec 2018 r.* |
Kwota pozostała do odpisania |
Przedłużenie gwarancji wraz z serwisem gwarancyjnym | 12.000 zł | 60 | 200 zł | 200 zł | 11.800 zł |
Przegląd techniczny | 6.000 zł | 60 | 100 zł | 100 zł | 5.900 zł |
Razem | 18.000 zł | - | 300 zł | 300 zł | 17.700 zł |
* | Jeśli okres rozliczania kosztów w czasie nie obejmuje pełnych miesięcy, np. rozpoczyna się w połowie marca, to do ustalenia miesięcznego odpisu czynnych rozliczeń międzyokresowych można przyjąć dokładne rozliczenie na przypadające dni lub też przyjąć uproszczenie i ustalić miesięczną kwotę odpisu, tak jak w tabeli. |
III. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. FZ - faktura zakupu: | |||
a) wartość brutto faktury - zobowiązanie wobec dostawcy | 22.140 zł | 30 | 21 |
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu | 4.140 zł | 22-1 | 30 |
c) zaliczenie w ciężar kosztów: | |||
- przedłużenie gwarancji z serwisem gwarancyjnym | 12.000 zł | 40-6 | 30 |
- opłata za przeglądy techniczne | 6.000 zł | 40-2 | 30 |
2. PK - przeniesienie kosztów do rozliczenia w czasie | 18.000 zł | 64-0 | 49 |
3. PK - miesięczny odpis kosztów podlegających rozliczeniu w czasie | 300 zł | 49 | 64-0 |
IV. Księgowania:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|