Koszty ubezpieczenia budynku administracyjnego
Jak zaksięgować polisę ubezpieczeniową dotyczącą ubezpieczenia biura (naszej siedziby), gdy płatność została rozłożona na 2 raty? Prowadzimy ewidencję kosztów w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym.
Sposób rozliczeń pomiędzy stronami umowy ubezpieczeniowej, tj. płatność ratalna czy płatność jednorazowa, pozostaje bez wpływu na ewidencję księgową samych kosztów ubezpieczenia.
Umowę ubezpieczenia dotyczącą budynku, w którym mieści się siedziba firmy, ujmuje się w księgach w dacie jej podpisania w pełnej kwocie wynikającej z polisy, zapisem:
- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" lub 55 "Koszty zarządu", - Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Imienne konto ubezpieczyciela). |
W przypadku umów ubezpieczeniowych najczęściej mamy do czynienia z dwunastomiesięcznym okresem ubezpieczenia. Często też polisy ubezpieczeniowe podpisywane są w trakcie roku obrotowego i dotyczą dwóch lat obrotowych. Dlatego też wskazane jest rozliczać je w czasie za pomocą konta 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów". |
Zaliczenie kosztów ubezpieczenia do rozliczenia w czasie w jednostce prowadzącej ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5 może przebiegać zapisem: Wn konto 64-0, Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów". Z kolei odpisywanie w koszty części ubezpieczenia, dotyczącej bieżącego miesiąca, księguje się zapisem: Wn konto 55, Ma konto 64-0. Uregulowanie raty polisy ubezpieczeniowej ujmuje się zapisem: Wn konto 24, Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący" lub 10 "Kasa".
Przykład
I. Założenia:
- Spółka z o.o. podpisała umowę ubezpieczenia swoich pomieszczeń biurowych od zdarzeń losowych i kradzieży z włamaniem. Polisa obejmuje okres od 1 marca 2018 r. do 28 lutego 2019 r., a składka ubezpieczeniowa wynosi: 6.000 zł.
- Jednostka uregulowała pierwszą ratę ubezpieczenia: 3.000 zł gotówką w momencie podpisania umowy. Druga rata zostanie opłacona przelewem we wrześniu 2018 r.
- Spółka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5, a koszty ubezpieczeń majątkowych rozlicza w czasie.
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. PK - polisa ubezpieczeniowa pomieszczeń biurowych | 6.000 zł | 40-6 | 24 |
2. PK - zaliczenie kosztów ubezpieczenia do rozliczenia w czasie | 6.000 zł | 64-0 | 49 |
3. KW - uregulowanie I raty ubezpieczenia | 3.000 zł | 24 | 10 |
4. PK - zaliczenie w koszty części ubezpieczenia przypadającej na bieżący miesiąc: 6.000 zł : 12 m-cy = |
500 zł | 55 | 64-0 |
III. Księgowania:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|