Ubezpieczenie kredytu kupieckiego
Stałym klientom naszej firmy sprzedajemy towary z odroczonym terminem płatności. W celu zmniejszenia ryzyka związanego z udzielaniem kredytu kupieckiego wykupiliśmy odpowiednie ubezpieczenie. Jak powinniśmy zaksięgować wartość tego ubezpieczenia?
W księgach rachunkowych ubezpieczenie kredytu kupieckiego można ująć w ciężar kosztów podstawowej działalności operacyjnej jednostki, na koncie 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Pozostałe koszty rodzajowe). Jeśli jednostka ewidencjonuje koszty na kontach zespołu 5, to koszty tego rodzaju ubezpieczenia wskazane jest zakwalifikować do kosztów zarządu - jako koszty związane z monitorowaniem należności przez jednostkę.
Kredyt kupiecki, zwany także kredytem handlowym czy towarowym, jest pozabankową formą finansowania, umożliwiającą uregulowanie zobowiązań dopiero po pewnym czasie od dnia odebrania towaru. Zaletą kredytu kupieckiego jest to, że jest on tańszy niż kredyt bankowy i wiąże się ze znacznie mniejszą ilością formalności.
Kredyt kupiecki jest dla dostawców jednym z czynników zwiększających sprzedaż i zysk. Umożliwia on bowiem zachęcenie klientów niedysponujących odpowiednimi środkami do zakupów gotówkowych.
Jednostka udzielająca kredytu kupieckiego musi liczyć się jednak z ryzykiem nieotrzymania zapłaty, bowiem sprzedający zgadza się na otrzymanie należności za towar lub wykonaną usługę po terminie dostawy. W celu zmniejszenia tego ryzyka dostawca może wykupić ubezpieczenie wierzytelności handlowych, zwane również ubezpieczeniem kredytu kupieckiego. Dostawca zawiera wówczas umowę ubezpieczeniową, z której wynika, że należności płatne w odroczonym terminie zostają objęte ochroną ubezpieczeniową do ustalonej wysokości. Polisa ubezpieczeniowa może obejmować wszystkich lub wyznaczonych kontrahentów. Kwota składki ubezpieczenia dotyczy zazwyczaj jednego roku.
Jeżeli koszty dotyczą przyszłych okresów sprawozdawczych, to jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Tak wynika z art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości. W takim przypadku część kosztów, która dotyczy przyszłych okresów, ujmuje się przejściowo na koncie 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów", a następnie kwalifikuje się je w odpowiednich częściach do poszczególnych okresów sprawozdawczych. Należy jednak pamiętać, że w ramach uproszczeń przewidzianych w art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości, koszt ubezpieczenia można odnieść bezpośrednio w ciężar kosztów, jeżeli jest on nieistotny z punktu widzenia jednostki. Koszt może być nieistotny, jeśli nie zniekształci jasnego i rzetelnego obrazu sytuacji majątkowej i finansowej jednostki oraz jej wyniku finansowego.
W sytuacji gdy koszt obejmuje dwa lata obrotowe, to przyporządkowuje się go proporcjonalnie do tych lat.
Przykład
Założenia
Dekretacja
Księgowania |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsięgowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|