Wyodrębnienie przychodów i kosztów działalności pożytku publicznego w księgach rachunkowych
Pojęciem działalności pożytku publicznego posługuje się ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W świetle przepisów tej ustawy, działalność pożytku publicznego - co do zasady - nie jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (w tym tzw. organizacje kościelne i stowarzyszenia jst), w sferze zadań publicznych, za które nie pobierają wynagrodzenia. Natomiast odpłatną działalnością jest:
1) działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ww. ustawy (w tym tzw. organizacje kościelne i stowarzyszenia jst) w sferze zadań publicznych, za które pobierają one wynagrodzenie,
2) sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na zasadach określonych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, lub integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, o których mowa w ustawie o zatrudnieniu socjalnym oraz ustawie o spółdzielniach socjalnych,
3) sprzedaż przedmiotów darowizny.
Przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.
Działalność odpłatna pożytku publicznego stanowi działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli:
1) wynagrodzenie jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kosztów tej działalności, lub
2) przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, za okres ostatniego roku obrotowego, a w przypadku zatrudnienia trwającego krócej niż rok obrotowy - za okres tego zatrudnienia, przekracza 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
Nie można prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności.
Prowadzenie przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 2-4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (w tym stowarzyszenia jst):
1) nieodpłatnej działalności pożytku publicznego,
2) odpłatnej działalności pożytku publicznego lub
3) działalności gospodarczej
- wymaga rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z tych działalności, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości.
W księgach rachunkowych konieczne jest takie prowadzenie kont przychodów i kosztów (ewidencja syntetyczna lub ewidencja analityczna), aby było możliwe wydzielenie ww. przychodów, kosztów i wyników każdej z rodzajów prowadzonej działalności. Takie wyodrębnienie i określenie kont jest również niezbędne w celu prawidłowej prezentacji przychodów i kosztów w rachunku zysków i strat sporządzanym według załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości. Każda organizacja powinna w zasadach (polityce) rachunkowości określić dla ww. rodzajów działalności m.in. konta księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej.
Przykładowa ewidencja operacji gospodarczych na kontach przychodów i kosztów działalności podstawowej danej organizacji |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
W zależności od potrzeb jednostki do ww. kont może być prowadzona bardziej rozbudowana analityka.
Pozostałe elementy przychodów i kosztów w rachunku zysków i strat obejmują:
1) koszty ogólnego zarządu (dotyczące kosztów zarządzania jednostką jako całością) - konto 55,
2) pozostałe przychody i koszty operacyjne (określone w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości) - odpowiednio konta 76-0 i 76-1,
3) przychody i koszty finansowe (o których mowa w art. 42 ust. 3 ww. ustawy) - odpowiednio konta 75-0 i 75-1,
4) podatek dochodowy - konto 87.
W rachunku zysków i strat dana organizacja będzie prezentować wyniki cząstkowe, a mianowicie:
1) zysk (stratę) z działalności statutowej - pozycja C,
2) zysk (stratę) z działalności gospodarczej - pozycja F,
3) zysk (stratę) z działalności operacyjnej - pozycja H,
4) zysk (stratę) brutto - pozycja M,
5) zysk (stratę) netto - pozycja O.
Co istotne, organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego przy sporządzaniu sprawozdań finansowych mogą korzystać z uproszczeń przewidzianych w art. 50 ustawy o rachunkowości. W świetle tego przepisu, informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym mogą być wykazywane ze szczegółowością większą niż określona w załączniku nr 6 do ustawy o rachunkowości, w zależności od potrzeb danej organizacji. Regulacja ta przewiduje również, że pewne pozycje sprawozdania finansowego mogą być pomijane, jeżeli nie wystąpiły one zarówno w roku obrotowym, jak i w roku poprzedzającym rok obrotowy (przykładowo pozycje przychodów i kosztów dotyczących działalności gospodarczej w organizacjach nieprowadzących działalności gospodarczej).
Zwracamy uwagę, iż wzór bilansu i rachunku zysków i strat dostosowany do wymogów załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości jest dostępny w serwisie www.druki.gofin.pl. Z kolei wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz informacja dodatkowa sporządzane według załącznika nr 6 powinny zawierać przedstawione poniżej elementy.
Wprowadzenie do sprawozdania finansowego według załącznika nr 6 Wprowadzenie do sprawozdania finansowego obejmuje w szczególności: 1) nazwę, siedzibę i adres oraz numer we właściwym rejestrze sądowym albo ewidencji; 2) wskazanie czasu trwania działalności jednostki, jeżeli jest ograniczony; 3) wskazanie okresu objętego sprawozdaniem finansowym; 4) wskazanie, czy sprawozdanie finansowe zostało sporządzone przy założeniu kontynuowania działalności przez jednostkę w dającej się przewidzieć przyszłości oraz czy nie istnieją okoliczności wskazujące na zagrożenie kontynuowania przez nią działalności; 5) omówienie przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, w tym metod wyceny aktywów i pasywów (także amortyzacji), ustalenia wyniku finansowego oraz sposobu sporządzenia sprawozdania finansowego w zakresie, w jakim ustawa pozostawia jednostce prawo wyboru. |
Informacja dodatkowa według załącznika nr 6 Informacja dodatkowa powinna zawierać nieobjęte bilansem oraz rachunkiem zysków i strat informacje i wyjaśnienia niezbędne do oceny gospodarki finansowej jednostki, a w szczególności: 1) informacje o wszelkich zobowiązaniach finansowych, w tym z tytułu dłużnych instrumentów finansowych, gwarancji i poręczeń lub zobowiązań warunkowych nieuwzględnionych w bilansie, ze wskazaniem charakteru i formy wierzytelności zabezpieczonych rzeczowo; 2) informacje o kwotach zaliczek i kredytów udzielonych członkom organów administrujących, zarządzających i nadzorujących, ze wskazaniem oprocentowania, głównych warunków oraz wszelkich kwot spłaconych, odpisanych lub umorzonych, a także zobowiązań zaciągniętych w ich imieniu tytułem gwarancji i poręczeń wszelkiego rodzaju, ze wskazaniem kwoty ogółem dla każdej kategorii; 3) uzupełniające dane o aktywach i pasywach; 4) informacje o strukturze zrealizowanych przychodów ze wskazaniem ich źródeł, w tym w szczególności informacje o przychodach wyodrębnionych zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz informacje o przychodach z tytułu składek członkowskich i dotacji pochodzących ze środków publicznych; 5) informacje o strukturze poniesionych kosztów; 6) dane o źródłach zwiększenia i sposobie wykorzystania funduszu statutowego; 7) dane na temat uzyskanych przychodów i poniesionych kosztów z tytułu 1% podatku dochodowego od osób fizycznych oraz sposobu wydatkowania środków pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych (jeżeli jednostka posiada status organizacji pożytku publicznego); 8) inne informacje niż wymienione w pkt 1-7, jeżeli mogłyby w istotny sposób wpłynąć na ocenę sytuacji majątkowej i finansowej oraz wynik finansowy jednostki, w tym dodatkowe informacje i objaśnienia wymienione w załączniku nr 1 do ustawy, o ile mają zastosowanie do jednostki. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|