Zakres informacyjny sprawozdania finansowego określony w załączniku nr 6
Sprawozdanie finansowe sporządzane według załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości składa się z:
1) wprowadzenia (zakres podobny do wymaganego w przypadku załącznika nr 1),
2) bilansu - w postaci syntetycznej,
3) rachunku zysków i strat sporządzanego tylko według wariantu kalkulacyjnego - w postaci nierozbudowanej,
4) informacji dodatkowej - obejmującej tylko 8 wybranych pozycji.
Sprawozdanie to jest generalnie oparte na załączniku nr 1 do ustawy o rachunkowości, z tym że poszczególne pozycje są zagregowane lub dostosowane do specyfiki działalności prowadzonej przez organizacje wymienione na wstępie tego artykułu. Sprawozdanie to nie zawiera zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych.
Bilans obejmuje tylko podstawowe pozycje aktywów i pasywów oznaczone dużymi literami i cyframi rzymskimi. Przykładowo pozycja A. "Aktywa trwałe" obejmuje (w postaci syntetycznej, bez uszczegóławiania tych pozycji, jak to ma miejsce w przypadku zakresu wynikającego z załącznika nr 1) następujące pozycje:
I. Wartości niematerialne i prawne,
II. Rzeczowe aktywa trwałe,
III. Należności długoterminowe,
IV. Inwestycje długoterminowe,
V. Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe.
Specyfika działalności pożytku publicznego została odzwierciedlona w sprawozdawczości finansowej przede wszystkim w przychodach oraz kosztach działalności podstawowej, tj. w części A, B oraz D i E rachunku zysków i strat.
Przychody i koszty działalności podstawowej w rachunku zysków i strat sporządzanym według załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości |
|||||||||
Przychody prezentuje się jako:
|
Koszty prezentuje się jako:
|
Koszty ogólnego zarządu, pozostałe przychody i koszty operacyjne oraz przychody i koszty finansowe są klasyfikowane i prezentowane według zasad ogólnych.
Reasumując: Zakres informacyjny rachunku zysków i strat sporządzanego według załącznika nr 6 do ustawy o rachunkowości został dostosowany do specyfiki działalności pożytku publicznego. Sporządzają go, jak już pisaliśmy, zarówno organizacje prowadzące, jak i nieprowadzące działalności gospodarczej. Ustawodawca przewidział wyłącznie wariant kalkulacyjny rachunku zysków i strat. Oznacza to, że celowe jest prowadzenie ewidencji kosztów za pomocą kont zespołu 5 lub kont zespołu 4 i 5.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|