Ewidencja księgowa niedoborów zawinionych
Podczas inwentaryzacji stwierdzono niedobory towarów. Zostały one uznane za zawinione, a pracownik odpowiedzialny materialnie zgodził się za nie zapłacić. Jak zdarzenie to ująć w księgach rachunkowych, jeśli ewidencja towarów prowadzona jest w cenach sprzedaży brutto?
Inwentaryzacja składników majątku przeprowadzana jest w celu porównania ich stanów ewidencyjnych ze stanem rzeczywistym. W przypadku zapasów, np. towarów, jest ona dokonywana drogą spisu z natury. W wyniku przeprowadzonego spisu z natury mogą pojawić się różnice inwentaryzacyjne w postaci nadwyżek (stan ewidencyjny jest niższy od stanu rzeczywistego) lub niedoborów (stan ewidencyjny jest wyższy od stanu rzeczywistego). Jeżeli przeprowadzona inwentaryzacja wykazała, tak jak w sytuacji opisanej w pytaniu, niedobór towarów, to ich stan trzeba w księgach rachunkowych zmniejszyć do wykazanego podczas spisu z natury stanu rzeczywistego. W tym celu wartość niedoboru towarów należy przeksięgować z konta 33 "Towary" na konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozliczenie niedoborów).
W jednostkach prowadzących ewidencję towarów w cenach sprzedaży brutto wartość wykazanego niedoboru należy doprowadzić do ceny zakupu (nabycia) poprzez wyksięgowanie odchyleń z tytułu doliczonej marży i zarezerwowanego podatku VAT. Jeżeli kierownik jednostki, na podstawie wyjaśnień komisji inwentaryzacyjnej, uzna niedobór za zawiniony, to osoby materialne odpowiedzialne mogą być obciążone równowartością niedoboru w cenie zakupu (nabycia). Kwota ta może zostać podwyższona o dodatkowe roszczenie, np. do ceny sprzedaży netto lub brutto, ponieważ jednostka utraciła możliwość uzyskania przychodu ze sprzedaży tych towarów. Obciążenie pracownika z tytułu niedoboru należy udokumentować np. notą księgową.
Trzeba mieć na uwadze, że w związku ze stwierdzeniem niedoboru towarów może wystąpić obowiązek skorygowania VAT naliczonego przy ich zakupie. Prawo do odliczenia tego podatku jednostka zachowuje tylko w stosunku do niedoborów niezawinionych. W przypadku opisanym w pytaniu niedobór uznano za zawiniony, co uniemożliwia odliczenie VAT dotyczącego brakujących towarów.
Przykład Założenia
Dekretacja
Księgowania |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|