Uproszczenie polegające na niestosowaniu konta "Kasa"
W przedsiębiorstwie osoby fizycznej są prowadzone księgi rachunkowe. Czy w jednostce takiej można zrezygnować z prowadzenia konta "Kasa"?
Prawo bilansowe określa jedynie ogólne zasady rachunkowości i prowadzenia ksiąg rachunkowych, nie regulując organizacji gospodarki kasowej oraz szczegółowych zasad ewidencji w księgach rachunkowych operacji gotówkowych. Ustawa o rachunkowości w art. 24 ust. 5 pkt 3 wskazuje jedynie na obowiązek bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych i ujmowania w ewidencji wpłat i wypłat gotówką w tym samym dniu, w którym zostały dokonane. Przepisy art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o rachunkowości stanowią ponadto, iż konta ksiąg pomocniczych prowadzi się w szczególności dla operacji gotówkowych w przypadku prowadzenia kasy. Jeżeli więc jednostka nie prowadzi kasy, to nie ma ustawowego obowiązku wyodrębnienia w zakładowym planie kont konta 10 "Kasa" i nie ma obowiązku ewidencji operacji gotówkowych za pośrednictwem tego konta oraz sporządzania raportów kasowych. Ustawa o rachunkowości (art. 4 ust. 4) dopuszcza jednocześnie stosowanie uproszczeń w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wynik finansowy jednostki.
W związku z powyższym, jeżeli kierownik jednostki oceni, że dla dokonywania rozliczeń operacji gotówkowych nie ma potrzeby wyodrębniania stanowiska kasjera i stosowania odrębnego konta syntetycznego 10 "Kasa", może zastosować uproszczenie i rozliczeń operacji gotówkowych dokonywać za pośrednictwem np. konta 24 "Pozostałe rozrachunki".
Decyzję o zastosowaniu takiego uproszczenia kierownik jednostki powinien podjąć na piśmie, przy czym zasady ewidencjonowania operacji gotówkowych na koncie rozrachunkowym (zamiast na koncie "Kasa") trzeba opisać w polityce rachunkowości.
Należy jednak zaznaczyć, że stosowanie omawianego uproszczenia jest uzasadnione w małych jednostkach, w których nie ma wyodrębnionego stanowiska kasjera, a operacji gotówkowych dokonują jedynie właściciele bądź wspólnicy. W związku z czym nie ma potrzeby ustanawiania odpowiedzialności materialnej za środki pieniężne.
W przypadku rezygnacji z prowadzenia rozliczeń gotówkowych za pośrednictwem konta "Kasa", każda operacja wpłaty i wypłaty gotówki powinna zostać udokumentowana dowodem spełniającym wymogi określone dla dowodu księgowego w art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Taki sposób prowadzenia rozliczeń pieniężnych nie może bowiem utrudniać sprawowania kontroli nad dokonywanymi operacjami gotówkowymi.
Przykład Założenia
Dekretacja
Księgowania |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|