Rachunkowość jednostek handlowych - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 29 (1800) z dnia 12.04.2021
Brak bieżącej ewidencji magazynowej towarów
Jesteśmy niewielką spółką z o.o. świadczącą usługi. Zamierzamy zająć się również działalnością handlową. Czy można zrezygnować z prowadzenia ewidencji magazynowej towarów oraz z ich comiesięcznej inwentaryzacji?
O prowadzeniu lub nie bieżącej ewidencji magazynowej towarów decyduje kierownik jednostki.
Jak stanowi bowiem art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości kierownik jednostki, uwzględniając rodzaj i wartość poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych posiadanych przez jednostkę, może podjąć decyzję o odpisywaniu w koszty wartości materiałów i towarów na dzień ich zakupu lub produktów gotowych w momencie ich wytworzenia, połączone z ustalaniem stanu tych składników aktywów i jego wyceny oraz korekty kosztów o wartość tego stanu, nie później niż na dzień bilansowy. Zatem dla celów bilansowych, jednostki mogą przyjąć zasadę korekty kosztów tylko raz na rok. Mogą także korygować koszty np. raz na kwartał, czy raz na miesiąc.
Przeprowadzając taką korektę w trakcie roku, podstawą wyceny zapasów mogą być dane z ewidencji ilościowej, pod warunkiem, że zapewnią kontrolę ilości wydanych i zużytych materiałów, sprzedanych towarów i wyrobów. Ewidencja ilościowa musi być jednak prowadzona w sposób ciągły, wiarygodny i sprawdzalny. Natomiast podstawą wyceny zapasów na koniec roku obrotowego jest zawsze spis z natury przeprowadzony na ostatni dzień roku obrotowego.
Trzeba mieć na uwadze, że w przypadku rzeczowych składników majątku obrotowego, których wartość odpisywana jest bezpośrednio w koszty w momencie zakupu lub wytworzenia, nie ma zastosowania art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości, mówiący o tym, że termin i częstotliwość inwentaryzacji uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację składników aktywów rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15. dnia następnego roku. Przepis ten wprost wyłącza bowiem taką możliwość w odniesieniu do produktów gotowych, produktów w toku oraz materiałów i towarów odpisywanych w koszty na dzień ich zakupu lub moment wytworzenia.
Co istotne, mimo że dla celów rachunkowych za wystarczające należy uznać przeprowadzenie korekty kosztów raz w roku (na dzień bilansowy), to w praktyce, ze względu na wymogi podatkowe, najczęściej jest to niewystarczające. Organy podatkowe stoją bowiem na stanowisku, że wydatki za zakup materiałów, towarów czy produktów gotowych należy przyporządkować do okresu, w którym uzyskano przychody z ich sprzedaży. Korekty należy dokonywać zatem w każdym okresie, za który ustalana jest zaliczka na podatek dochodowy (miesięcznie lub kwartalnie). Dla celów podatkowych z możliwości korygowania kosztów o wartość niezużytych materiałów oraz niesprzedanych towarów i produktów gotowych raz w roku na ostatni dzień roku obrotowego mogą skorzystać jedynie jednostki opłacające zaliczki na podatek dochodowy w formie uproszczonej.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|