vademecum księgowego, prowadzenie ksiąg rachunkowych, księgi podatkowe
lupa
A A A

Inwentaryzacja - przygotowanie, dokumentacja i rozliczenie stwierdzonych różnic - Dodatek nr 14 do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 20 (524) z dnia 20.10.2020

Warunki, jakie należy spełnić, aby przeprowadzić inwentaryzację ciągłą materiałów i towarów - checklista

Czy inwentaryzację materiałów i towarów przechowywanych w oddzielnej hali magazynowej, objętych ilościowo-wartościową ewidencją księgową, możemy przeprowadzać w sposób ciągły, czyli sukcesywnie, według określonego harmonogramu, czy zobowiązani jesteśmy tego dokonać na ostatni dzień roku obrotowego? Co należy rozumieć pod pojęciem strzeżone składowisko?

Możliwe jest dokonywanie spisu z natury materiałów i towarów metodą inwentaryzacji ciągłej, jeśli zapasy przechowywane są na strzeżonych składowiskach i zostały objęte ewidencją księgową ilościowo-wartościową. Inwentaryzacja taka może być przeprowadzona na dowolny dzień, pod warunkiem, że nastąpi to co najmniej raz w ciągu 2 lat.

Co do zasady, inwentaryzację składników aktywów i pasywów przeprowadza się na ostatni dzień roku obrotowego. Jednak termin i częstotliwość inwentaryzacji uważa się także za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację zapasów materiałów, towarów, produktów gotowych i półproduktów znajdujących się w strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową, przeprowadzono raz w ciągu 2 lat (por. art. 26 ust. 1 i ust. 3 pkt 2 ustawy o rachunkowości). Składowisko strzeżone to dozorowane w sposób ciągły, zamknięte (zabezpieczone) miejsce przechowywania (składowania, magazynowania) zapasów, do którego nie mają dostępu osoby nieuprawnione (postronne). Wynika tak z pkt 8 lit. o) stanowiska w sprawie inwentaryzacji zapasów.

Inwentaryzacja ciągła polega na rozłożeniu czynności inwentaryzacyjnych w czasie i sukcesywnym ustalaniu rzeczywistego stanu zapasów w ciągu 2 lat. Sformułowanie "w ciągu" oznacza, że przeprowadzenie spisu z natury może odbyć się zarówno na dowolny dzień, jak i stopniowo na przestrzeni 2 lat. Należy pamiętać, aby w tym wskazanym w ustawie o rachunkowości okresie, zostały zainwentaryzowane wszystkie zasoby danego składnika majątkowego objęte tym rodzajem inwentaryzacji. W tym celu przygotowuje się harmonogram przeprowadzenia inwentaryzacji, który obejmuje daty i zakres spisu poszczególnych składników zapasów. Takie podejście potwierdza stanowisko w sprawie inwentaryzacji zapasów. Z pkt 79 tego stanowiska wynika, że wykorzystując zapis ustawy o rachunkowości o tym, że zapasy przechowywane na strzeżonych składowiskach i objęte ilościowo-wartościową ewidencją księgową mogą być inwentaryzowane na dowolne daty, pod warunkiem, że nastąpi to co najmniej raz w ciągu 2 lat, możliwe jest dokonywanie spisu z natury metodą inwentaryzacji ciągłej. W stanowisku w sprawie inwentaryzacji zapasów wymieniono także dodatkowe warunki, jakie musi spełnić jednostka, aby mogła stosować inwentaryzację ciągłą zapasów drogą spisu z natury.

Warunki uprawniające do przeprowadzenia inwentaryzacji ciągłej prezentujemy poniżej w formie checklisty.

Lista kontrolna warunków uprawniających do przeprowadzenia inwentaryzacji ciągłej zapasów
Lp. Czynność podlegająca sprawdzeniu/wykonaniu TAK NIE UWAGI
1. Czy w jednostce zapasy znajdują się w strzeżonych składowiskach i są objęte ewidencją ilościowo-wartościową?  
2. Czy bieżąca ewidencja ilościowo-wartościowa zapasów prowadzona jest w sposób umożliwiający wiarygodne ustalenie ewentualnych różnic inwentaryzacyjnych na każdy dzień spisu?  
3. Czy jednostka posiada regulacje wewnętrzne normujące szczegółowo przebieg inwentaryzacji ciągłej?  
4. Czy w jednostce występuje podział na pola spisowe umożliwiające przeprowadzenie czynności spisowych w ciągu jednego dnia i czy następuje aktualizacja informacji o zapasach na tych polach?  
5. Czy jednostka posiada stale aktualizowany harmonogram spisu, który ma charakter poufny?  
6. Czy jednostka przeprowadza terminowo i kompletnie spis z natury zapasów zgodnie z harmonogramem?  

Należy pamiętać, że w myśl stanowiska w sprawie inwentaryzacji zapasów, harmonogram spisu z natury przeprowadzanego w sposób ciągły powinien mieć charakter poufny, co oznacza, że nie powinien być znany osobom odpowiedzialnym za zapasy. Harmonogram ten ma zapewnić objęcie spisem wszystkich zapasów z częstotliwością określoną w ustawie o rachunkowości z uwzględnieniem okresów, gdy zapasy są najniższe. Ma on w tym przypadku charakter ramowy (określa się miesiąc lub kwartał, na który przypada spis z natury danego składnika zapasów), natomiast decyzje o ścisłych terminach spisu poszczególnych składników zapasów zapadają w zależności od zaistnienia warunków dogodnych do dokonania spisu (np. niskie stany zapasów).

Z pkt 80 ww. stanowiska wynika ponadto, że przeprowadzaniem inwentaryzacji ciągłej zajmuje się zazwyczaj powołana przez kierownika jednostki stała komórka inwentaryzacyjna, o uprawnieniach komisji inwentaryzacyjnej, będąca zarazem zespołem spisowym. Do jej zadań należą:

  • opracowanie i aktualizacja harmonogramu inwentaryzacji ciągłej zapasów i jego przestrzeganie,
     
  • dokonywanie spisów z natury według zasad przewidzianych dla inwentaryzacji okresowej (por. pkt 44-78 stanowiska),
     
  • wstępne rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych i przedstawienie stosownych wniosków kierownikowi jednostki, który podejmuje ostateczną decyzję co do sposobu rozliczenia, co następuje według wyjaśnień zawartych w pkt 81-111 stanowiska.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
8
9
10
11
13
16
17
18
19
22
23
24
26
27
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.