Leasing w ewidencji bilansowej
W czerwcu 2018 r. podpisaliśmy umowę leasingu dotyczącą maszyny do obróbki drewna. Dla celów bilansowych jest to leasing finansowy. Chcemy jednak przyjąć uproszczenie i zaklasyfikować go bilansowo tak, jak dla celów podatku dochodowego, czyli do leasingu operacyjnego (spełniamy do tego warunki). Jak wówczas powinniśmy księgować miesięczną fakturę za czynsz? Czy należy ją odnosić w całości do kosztów - zarówno ratę kapitałową, jak i odsetki?
Umowa stanowi leasing finansowy dla celów bilansowych, jeśli spełnia choć jeden z siedmiu warunków określonych w art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości. W takim przypadku przedmiot umowy leasingu zalicza się do aktywów trwałych korzystającego (tj. leasingobiorcy), co oznacza, że jest on wprowadzany do ewidencji środków trwałych i amortyzowany.
Jednostki, które spełnią kryteria wskazane w art. 3 ust. 6 ustawy o rachunkowości, mogą jednak skorzystać z uproszczeń w klasyfikacji umów leasingu, polegających na kwalifikowaniu tych umów według zasad określonych w przepisach o podatku dochodowym. Z możliwości tej mogą skorzystać jednostki, które za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
a) 17.000.000 zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
b) 34.000.000 zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
c) 50 osób - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.
Możliwość stosowania uproszczenia nie dotyczy podmiotów określonych w art. 3 ust. 1e pkt 1-6 ustawy o rachunkowości. Chodzi tu m.in. o banki, zakłady ubezpieczeń, fundusze inwestycyjne, fundusze emerytalne czy emitentów papierów wartościowych.
Jednostka, która przyjmie omawiane uproszczenie, kwalifikuje dla celów bilansowych umowę leasingu tak jak dla celów podatku dochodowego, tj. jako leasing operacyjny. Kwotę comiesięcznego czynszu leasingowego - w równowartości raty kapitałowej i odsetek - odnosi wówczas w ciężar kosztów działalności operacyjnej (jako usługi obce). Nie wprowadza natomiast przedmiotu leasingu do swoich ksiąg rachunkowych. Wskazane jest jednak, aby objąć go ewidencją pozabilansową na koncie 09-0 "Obce środki trwałe" (w analityce: Środki trwałe w leasingu).
Trzeba podkreślić, że uproszczenie w zakresie ewidencji leasingu jest możliwością, a nie obowiązkiem jednostki. Ważne jest też, że można je przyjąć, jeśli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej, finansowej oraz wynik finansowy jednostki (art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości).
Przyjęcie uproszczenia w kwalifikacji umów leasingu zapisuje się w zasadach (polityce) rachunkowości jednostki.
Przykład Założenia
Dekretacja
Księgowania Ewidencja pozabilansowa |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|